Η 29η Δεκεμβρίου έχει οριστεί ως η Διεθνής Ημέρα για τη Βιοποικιλότητα. Έτσι ακολουθεί ένα αφιέρωμα στην μεγαλύτερη καταστροφή της από τον άνθρωπο.

Η ιστορία του Exxon Valdez

Είναι 24 Μαρτίου του 1989. Το τάνκερ Exxon Valdez προσκρούει σε ύφαλο, στην Αλάσκα, με αποτέλεσμα να χυθούν 40 χιλιάδες τόνοι αργού πετρελαίου προκαλώντας τη χειρότερη περιβαλλοντική καταστροφή της ανθρώπινης ιστορίας.

Το τάνκερ Έξον Βαλντέζ προσάραξε στον ύφαλο Blight στον Πορθμό Prince William στην Αλάσκα. Χρειάστηκαν μόλις λίγα λεπτά για να ανοίξει τρύπα στο τάνκερ και να χυθούν στα παρθένα νερά περίπου 40 χιλιάδες τόνοι πετρελαίου. Κατέστρεψε περισσότερα από 1.300 μίλια ακτογραμμής, διαταράσσοντας τις συνθήκες ζωής και διαβίωσης των ανθρώπων της περιοχής και σκοτώνοντας περισσότερα από 600.000 πουλιά, εκατομμύρια ψάρια και θαλάσσια ζώα, ακαριαία. Είχε μόλις συντελεστεί η χειρότερη περιβαλλοντική καταστροφή της ανθρώπινης ιστορίας, γεννώντας κίνημα για την προστασία του περιβάλλοντος.

Οι λεπτομέρειες

Όλα συνέβησαν όταν ο καπετάνιος του πλοίου, Τζόζεφ Χέιζελγουντ, έφυγε από τη γέφυρα σε μια κρίσιμη στιγμή. Ο Χέιζελγουντ, είχε πιει πέντε διπλές βότκες τη νύχτα της καταστροφής, σύμφωνα με τους μάρτυρες. Εγκατέλειψε το πηδάλιο, αφήνοντάς το στα χέρια του τρίτου αξιωματικού, Gregory Cousins, ο οποίος ωστόσο δεν είχε ούτε την εμπειρία, ούτε το απαιτούμενο δίπλωμα. Ωστόσο, απαλλάχτηκε από την κατηγορία σε δίκη του το 1990, αφού μάρτυρες κατέθεσαν ότι ήταν νηφάλιος κατά τη διάρκεια του ατυχήματος.

Ο Χέιζελγουντ καταδικάστηκε για μικρότερη ποινή, πληρώνοντας πρόστιμο ύψους 50.000 δολαρίων και 1.000 ώρες κοινωφελούς εργασίας.

Η διαρροή σταμάτησε μετά από λίγες ημέρες, ωστόσο η αποκατάσταση δεν έχει ημερομηνία λήξης…

Αρχικά, διατάχθηκε από ομοσπονδιακό δικαστήριο, να καταβάλει η Exxon το ποσό των 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τις ζημιές. Μια έφεση όμως της εταιρείας, το 2006, μείωσε το ποσό σε 2,5 δις δολάρια. Το 2008, το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ προχώρησε σε νέα μείωση του ποσού αναφορικά με τις ζημιές στην αλιεία κάνοντάς το λίγο πάνω από 500 εκατομμύρια δολάρια. Περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια δολάρια έχουν δαπανηθεί για τον καθαρισμό της περιοχής.

Οι φωτογραφίες της καταστροφής

Και ο διάσημος Kenai, η ενυδρίδα που διασώθηκε ως σύμβολο της οικολογικής αυτής καταστροφής.

Έφυγε στα 23 του, πέντε χρόνια μετά από τον μέσο όρο ζωής μιας ενυδρίδας:

Λίγο μετά το τρομερό ατύχημα, δημιουργήθηκε μια νέα βιομηχανία για την προστασία του περιβάλλοντος. Οικολογικές ομάδες, εμπειρογνώμονες και αντιμετώπιση κρίσεων.

Η μοίρα του πλοίου

Κανείς δεν έδωσε σημασία στη συνέχεια του Exxon Valdez. Αρχικώς επέστρεψε στο Σαν Ντιέγκο για επισκευές. Απαγορεύτηκε να κινηθεί στα ίδια νερά κι έτσι το Exxon Valdez έφυγε για Μεσόγειο και Ινδικό Ωκεανό. Ονομάστηκε διαδοχικά Exxon Mediterranean, Sea River Mediterranean, S/R Mediterranean, Mediterranean, Dong Fang Ocean και τέλος Oriental Nicety, όνομα με το οποίο το βρήκε το τέλος στο Alang της Ινδίας το 2012:

No more articles